Sobe pobega praznujejo!

Prvi oktober že četrto leto velja za mednarodni dan sob pobega. Ker te dni tudi Enigmarium praznuje že peti rojstni dan, je čas za majhno retrospektivo te zabavne dejavnosti in vpogled v prihodnost. Kaj pravita Nataša Potočnik in Peter Arčon, kreatorja prve ljubljanske sobe pobega?

Sobe pobega – kako se je pričelo? 

Prva resničnostna »escape« igra se je pojavila leta 2007 na Japonskem (založniško podjetje se je odločilo, da bo svoje bralce zvabilo od doma na druženje v sobo, kjer bodo skupaj reševali uganke), a pravi razcvet se je zgodil v JV Evropi. Prva soba po konceptu: »ena ura, ena soba, ena ekipa, en cilj« je bila tako pred sedmimi leti odprta na Madžarskem, takoj zatem pa je ideja dobila korenine tudi v Angliji, Srbiji, na Češkem in v Sloveniji. Prve sobe so bile res entuziastični projekti, predvsem uganke in ključavnice, pogosto prirejene kar v domači dnevni sobi.

Srečo sva imela, da sva koncept v eni prvih tovrstnih iger spoznala tudi midva – in se povsem navdušila nad idejo preživljanja prostega časa z zabavnim reševanjem izzivov v pravi sobi z resničnimi prijatelji. 

Okužena z idejo in opremljena z izkušnjami iz oglaševanja sva razvila povsem svoj koncept igre, ki danes v regiji velja za standard. Pripravili smo različne, povsem unikatne preizkušnje, ki še niso bile videne nikjer drugje, ter jih zasnovali tako, da vsak član ekipe pride na svoj račun. Za Slovenijo je tudipomembno, da igra poteka na simbolnem nivoju, zato znanje tujih jezikov ni potrebno, tu pa so tudi posebej usposobljeni najprijaznejši »gamemasterji«, zabavni high-tech pripomočki lastne razvojne ekipe ter skrbno načrtovana celovita uporabniška izkušnja od A do Ž ter napeta zgodba vsake izmed od sob pobega.  Pomembna inovacija je bil tudi sistem slikovnih namigov, ki so omogočili precej višji »escape rate«, kot pravimo v stroki, – število uspešnih pobegov, kot je (bilo) v navadi drugje.   18. Septembra 2014 smo tako odprli »Escape room  Enigmarium®« in niti v sanjah si nismo predstavljali, da bomo danes  z več kot petindvajsetimi povsem originalnimi igrami postali trendsetter na področju IGRIFIKACIJE v turizmu ter ena najbolj priljubljenih turističnih atrakcij v Alpe Adria regiji.

Kako nastane soba pobega?

V ekipi, ki zajema kreatorje iger, tekstopisce, oblikovalce, psihologe, programerje, doktorje robotike, inženirje strojništva, prijatelje in celo družinske člane skupaj razvijamo nova doživetja.  Najpomembnejša je zgodba – ko imamo enkrat idejo, kaj se bo dogajalo in zakaj, zasnujemo scenarij in se posvetimo mehaniki igre, zasnovi preizkušnj ter gadgetov, ki jih nato izdela naša »escape lab« ekipa. Ideje v zadnjem času najraje poiščemo v resnični zgodovini, tako naprimer v najnovejši sobi v Ljubljani rešujete Ljubljano pred potresom, obenem pa spoznate še nekaj zanimivih zgodovinskih dejstev na najzabavnejši možen način.

Posebej pozorni smo na pravi game-flow in ambient, kajti bistvo vsega je, da v igri res »padete noter«. Napeta zgodba in dramaturški lok vas držita v napetosti do zadnje sekunde.

Čar je namreč v tem, da ne gre za pobeg iz sobe, gre za pobeg od resničnega sveta. 

Pred launchem k betatestiranju igre povabimo tako naše najzvestejše igralce (ponavadi je prijavljenih toliko, da nekaj skupin izžrebamo), gamemasterji pripeljejo svoje prijatelje in družine. Igro skrbno spremljamo tudi po tem, ko jo že uvedemo v program in stalno nadgrajujemo. Če vidimo, da se ekipam pri neki nalogi zatika, vemo, da preizkušnja ni dovolj intuitivna in da moramo nekaj spremeniti. Igre ves čas izboljšujemo.

Na začetku smo za igro potrebovali približno dva meseca. Z vsako novo igro je težje.

Vedno si želimo prekositi sami sebe, zato iščemo nove uganke in zanke, ki jih ni še nikjer drugje, ambient mora biti vse bolj »immersive«, zgodba vse bolj napeta. Obvezno se mora zgoditi tudi nekaj povsem nepričakovanega, odpreti se mora nek nov prostor ali pojaviti nekaj osupljivega.  Ključavnice niso več zanimive, unikatne gadgete programirajo naši inženirji strojništva, elektrotehnike, računalništva. Sodelujejo tudi mojstri lesne obrti, oblikovalci, ključ pa je tudi v zgodbi, ki vse skupaj poveže v celoto.

Vedeti pa je treba tudi, da še tako dobra igra ne bo delovala kar sama od sebe. To, da odpreš sobo je samo začetek, nato pa na vrsto pridejo izvrstni gamemastri, izvrsten marketing, visoki vložki v oglaševanje …. Investicija v dobro igro še zdaleč ni majhna.

Recept za kul sobo pobega

Za navdušujoče in nepozabno doživetje naših sob je seveda najprej nujna IZVRSTNO ZASNOVANA IGRA, ki v pravljičnem ambientu v skrbno načrtovanem dramaturškem loku zagotavlja vrhunsko uporabniško izkušnjo vse od sprejema do rešene misije. Ali od idejne zasnove, izvrstne (in verjetne) zgodbe, dramaturgije, scenarija igre, kot tudi za izdelavo izvirnih hi-tech gadgetov in pripomočkov, ki jih ni moč videti nikjer drugje, saj jim razvija naša ekipa “ESCAPE LAB”.

Koliko sob pobega lahko odigramo v Enigmariumu®? 

Ljubljana: 5 iger soba pobega (1 v izgradnji), 1 zunanja pustolovska igra Unlock + 1 povsem nov format igre Sensperience®, Maribor: 5 iger soba pobega, 1 zunanja pustolovska igra Unlock, Laško: 1 igra soba pobega, 1 zunanja pustolovska igra Unlock, Murska Sobota: 1 igra soba pobega, Slovenj Gradec: 1 igra soba pobega + 1 zunanja pustolovska igra Unlock, Zagreb: 2 sobi pobega, 1 zunanja pustolovska igra Unlock + 3 igre Sensperience, Tolmin: 1 zunanja pustolovska igra Unlock, Slovenska Bistrica in Novo Mesto: v pripravi

V čem se igre soba pobega razlikujejo?

Vsaka od iger je povsem drugačna in v vsaki boste našli kaj navdušujočega. Najbolj obiskana soba pobega je Odrešitev v Ljubljani, a to je zato, ker je to tudi prva naša soba (sedaj na voljo v povsem novi različici: Čudežni stroj). Zelo priljubljena je tudi Kuhinja maestra Luigija, kajti vsi radi kuhamo –  to je edina soba s kuhinjsko tematiko na svetu. V Mariboru izstopa soba Virus zaradi visoke tehnologije, efektov, ambienta in popolne imerzije, zaradi katere se boste počutili kot v filmu, v Laškem pridejo na svoj račun ljubitelji piva, v Murski Soboti imamo edino sobo pobega v hotelu, v Slovenj Gradcu odkrivamo starodavno kovnico denarja andeških grofov. Sobi v Zagrebu pa sta posebni po tem, da v njih nastopata resnični osebi iz zgodovine.  Vse sobe pobega znamke Enigmarium pa druži to, da vas v njih čaka nepozabna pustolovščina!

Pobeg iz sobe  – v Igrifikacijo doživetij

Zavedamo se vse bolj vročega pomena  »igrifikacije« ter »storytellinga« v turizmu – današnji obiskovalci si ne želijo več samo vloge pasivnega opazovalca, temveč si želijo aktivnejših, individualnejših doživetij – ob katerih se bodo, predvsem čimbolj zabavali.

V naših resničnostnih igrah igralci igrivo spoznavajo mestne legende, resnično zgodovino in znamenitosti.  Zaradi nepozabne, inovativne in izvirne izkušnje se igralci radi vračajo, odigrajo še katero od naših iger tudi drugje, v mestu ostanejo celo kak dan več, predvsem pa o svojih doživetjih z navdušenjem govorijo in postajajo ne le ambasadorji naše znamke, temveč ambasadorji naših  mest in naše dežele. 

To je zelo pomembno, ker se število tujih turistov v Ljubljani se vsako leto povečuje, vendar pa se ne povečuje tudi njihov obisk v galerijah in muzejih in tudi ne število tistih, ki pridejo zaradi kulturnega dogodka (podatki statističnega urada).

Unikatne rešitve za igrifikacijo v turizmu

Poleg prvih sob pobega na svetu, kjer so zgodba, ambient, uganke in naloga povsem zlita z resnično mestno zgodovino (Maribor, Zagreb, Ljubljana, Laško, Slovenj Gradec), smo razvili  igre, ki potekajo po mestnih ulicah, iz snega smo zgradili Escape Igloo, igrificirali muzejski eksponat v Slovenskem planinskem muzeju v Mojstrani, z igro oživili zidove gradu Svetvinčenatu in obudili zmaja na Ljubljanskem Gradu.

Z mnogoterimi nagradami in mednarodnimi referencami pa smo tudi idealni partner za razpise 🙂 

Pobeg iz sobe – na svež zrak! 

IGRIFIKACIJA MESTNEGA SREDIŠČA – OUTDOOR mestna pustolovščina “UNLOCK

Povsem drugačen ogled mesta v povsem igri z elementi »escape room« pustolovščine. Na igrivem popotovanju skozi staro mestno jedro vas čaka sedem zabavnih preizkušenj, na katerih boste odklepali skrivnosti mesta, spoznali neznano, se pustili prijetno presenetiti, navdušeno vzklikali »hevreka«, se ob tem se ob tem v super družbi nadihali svežega zraka in predvsem – izvrstno zabavali! Za velike (do 150 igralcev) in male skupine v Ljubljani, Mariboru, Laškem, Slovenj Gradcu, Tolminu in Zagrebu.

IGRIFIKACIJA MUZEJEV – “Pobeg v bivak!”, Slovenski Planinski muzej

V sodelovanju s SLOVENSKIM PLANINSKIM MUZEJEM v Mojstrani smo kreirali inovativno novost na področju igrifikacije muzejev – igrivo pot doživetij z imenom »Pobeg v bivak«, ki smo jo pionirsko zasnovali in realizirali prav v Enigmarium®u!  V tem primeru ne gre za klasičen “escape room”, kjer nad igro bdijo moderatorji in ponastavljajo sobo, temveč za inovativen način prehajanja skozi igro, ki smo ga razvili prav posebej za projekt, v katerem se v bivak lahko rešite (in ga doživite) šele, če rešite niz planinskih preizkušenj.  Projekt je prejel vrsto nagrad in priznanj. 

IGRIFIKACIJA GRADOV – ESCAPE CASTLE® Svetvinčenat

Prvi na svetu smo igrificirali grad – z zgodbo, povsem zlito z resnično mestno zgodovino. V srednjeveškem kaštelu Morosini Grimani v idiličnem Svetvinčenatu pri Puli se lahko podate na unikatno in izvirno pustolovščino, ki združuje elemente “escape room” igre in “lova za zakladom”.

Ponosni smo, da smo zasnovali povsem nov koncept, v katerem se zgodba in uganke povsem zlivajo z resničnimi legendami in zgodovinskimi dejstvi, kar zagotavlja resnično navdušujoče doživetje in povsem drugačno poznavanje kulturne dediščine. Tu entertainment prerašča v edutainment – da, učimo se lahko tudi na igriv način – skozi igro!

Igrifikacija = inovativnost brez meja

Ponosni smo, da je ta inovativen pionirski projekt prve igrifikacije gradu (gamification), ki je oživil grad, zidove ter legende ter popestril ponudbo celotne občine, Občina Svetvinčenat zaupala prav naši ekipi. Koncept in projekt je povsem izvirno (in zaščiteno avtorsko delo) in tudi svetovna inovacija na področju “escape iger«, kajti pred tem še nihče ni poznal rešitve, kako razviti koncept, kjer lahko hkrati igra tudi do 6 ekip, da so vse uganke so samopospravljive in povsem zlite z resnično zgodovino, in da se ne posega v zaščiteno kulturno dediščino.  Projekt je bil tako odmeven, da je bil predstavljen tudi na mednarodni konferencih »real life« iger na Nizozemskem.

Escape Castle® – LJUBLJANSKI GRAD

Naš drugi  projekt Escape Castle® / Grajski pobeg (november 2017) pa najdete na Ljubljanskem gradu, kjer igralce čaka povsem nova pustolovščina OSVOBODI ZMAJA – povsem sveža, nova, inovativna pustolovska igra z elementi “escape room” iger, kjer boste ob reševanju povsem drugačnih preizkušenj odkrivali resnično mestno zgodovino ter legende, spoznavalu skrivne grajske kotičke, se ob tem nadvse zabavali in morda uspeli celo obuditi slavnega ljubljanskega zmaja?

“Najbolj kul soba na svetu” in druga priznanja .)

Enigmarium je za  projekt Escape Igloo® prejel nagrado SNOVALEC 2015 in bil pollfinalist nagrade Sejalec 2016, ki ju podeljuje Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo – Direktorat za turizem in internacionalizacijo v sodelovanju s STO, naš avtorski projekt igrifikacije muzejskega eksponata “Pobeg v Bivak” Slovenskega planinskega muzeja v Mojstrani pa je prejel najvišje »Častno Valvasorjevo priznanje«, ki ga podeljuje Društvo muzealcev Slovenije (maj 2017), inovativnost in kreativnost Slovenskega planinskega muzeja pa je nagradil  tudi Forum slovanskih kultur z najvišjo nagrado Živa za najboljši slovanski muzej (sept. 2017).

Je pobeg iz sobe samo trend, ki se je že izpel? 

Izzivi današnjega dne:  

Enkraten obisk

Največja izziv je v tem, da ekipa vašo igro odigra le enkrat in da se ne vrača. Zato je treba kreirati nove in nove izzive, seveda povsem unikatne, ter nenehno vlagati v oglaševanje. Kdo bo prvi razvil sobo pobega, ki jo boš lahkoodigral večrat, ker bo imela različne poti igre?

Vse višje investicije

Igralci iz igre v igro pričakujejo več in zdi se, da smo pri samih escape roomih morda zadeli v zid. V nekaterih sobah smo šli nameč tako daleč, da je investicija v prostor, opremo in tehnologijo tako visoka, da se ob prenasičenosti slovenskega trga že ne izplača več. Če želimo ohraniti svojo pozicijo trendsetteja in najbolj priljubljenega ponudnika, je treba nenehno iskati nove, sveže pristope in nenehno inovirati.

Nekakovostne “poceni” sobe pobega imajo to težavo, da se lahko zgodi, da gredo vse bolj zahtevni in izkušeni igralci odigrat to igro in na koncu niso navdušeni. Tisti, ki so igrali prvič, bodo sklepali, da ta igra sploh ni za njih, bolj izkušeni pa si bodo mislili, da imajo sedaj dovolj, ker jih nič več ne mre presenetiti. Pa čeprav se presežne sobe pobega razvijajo v nove, naravnost filmske dimenzije, kjer pozabiš, da si v igri.

Zaščita intelektualne lastnine

Težko je tudi zaščititi intelektualno lastnino. Nekateri konkurenti se premalo zavedajo, da povzemanje tujih idej ni najbolj poštena praksa. Dobro bi bilo, če bi spoštovali tudi, da se ne sme kar vzeti imena priljubljene TV serije ali filma za ime igre – na tem področju se tudi tuje produkcijske hiše počasi zbujajo in za uporabo naslova filma ali serije je treba pridobiti licenco imetnikov IP pravic.

Nesreča na Poljskem

Začetek letošnjega leta pa je zaznamovala tudi tragična nesreča na Poljskem, kjer je med igro pobega v požaru umrlo pet najstnic.  V Sloveniji so sobe pobega sicer varne, kajti lastniki prvih escape roomov (Enigmarium, MindMaze,The Key, Zmajev Tempelj) smo že leta 2016 (prvi na svetu!) ustanovili Gospodarsko interesno združenje escape room dejavnosti GIZ ER.SI, s ciljem, da se v sobah pobega dosledno upošteva varnostne standarde (vedno možnost prostega izhoda!), spoštuje etični kodeks, razvija  vse višji nivo iger, izboljšuje igralno izkušnjo ter veča prepoznavnost te nove in priljubljene dejavnosti kot varne, zabavne, zdrave in prijetne oblike zabave, kjer se v eni uri zabavne pustolovščine ne zgodi nič nevarnega ali neprijetnega.

Strah pred zaprtimi prostori / ali neuspehom

Nekateri si namreč še vedno ne upajo v escape room, kar je velika škoda. Marsikoga je strah, da mu ne bo uspelo ali da ne bo izpadel dovolj pameten, a strah je povsem odveč. V resnici je vse povsem logično in zadošča osnovnošolska matematika. Nekatere skrbi, kako bodo zdržali eno uro brez telefona, druge klavstrofobija. Tudi ta bojazen je odveč: igra se ne odvija v majhnih sobah, temveč  v prostornih meščanskih stanovanjih, na telefon pa se sploh ne boste spomnili. V sobah ponudnikov Združenja Escape Dejavnosti pa je tudi vedno možnost prostega izhoda in nevarnosti ni.

Prenasičenost trga

Menimo tudi, da je trg že prenasičen.  Na žalost se med igrami najdejo tudi take, ki niso najbolj kakovostne. NAMIG: preverite, kaj o ponudnikih escape iger pravijo prijatelji, ki so igro že odigrali, obiščite neodvisni popotniški portal Trip Advisor, v Sloveniji pa je poleg tega merodajno tudi Združenje escape room dejavnosti GIZ ER.SI. 

Thinking out of the room! 

Ker ne moreš biti prvi, če slediš je treba nenehno inovirati. zato predstavljamo SENSPERIENCE®.  Povsem drugačen koncept igre pobega, kot ga še niste videli – pravzaprav gre za najglobljo igralno izkušnjo, kar si jih lahko zamislite.

Občutili boste močne emocije in naval adrenalina. Doživetje bo zato tako realistično naslikano v vaši glavi, da boste o tem z navdušenjem govorili še tedne. Si upate pobegniti od resničnosti in zaživeti v vaši domišljiji?

SENSPERIENCE®

je edinstvena interaktivna igra. Ni gledališče, ni escape room, je napeta igra, ki pa se bo dogajala v vaši glavi. Prišli boste, se potopili v udoben stol, si nadeli prevezo na oči in pobegnili v namišljen svet. Voditelj igre bo postal vaš vodič in vaše oči in bo vaši ekipi (2-5 igralcev) pomagal, da se boste z vprašanji in glasovnimi ukazi lahko premikali, videli in občutili svet, v katerem se boste nahajali. Na to, da ne vidite, boste v hipu pozabili. Slišali boste zvoke, vonjali vonjave, občutili dotike, uporabljali predmete in se v njej srečevali z živimi igralci.  Le od vaših odločitev bo odvisno, kaj se bo zgodilo – tako kot v resničnem življenju.

AXE THROWING EUROPE® ali SEKIROMET®   

Enigmarium in ekipa skupine Orehov gaj skupaj predstavljata nekaj povsem usekanega! Nabrusite sekire in preizkusite svoje spretnosti v največjem evropskem centru sekirometa, ki sprejme do 75 igralcev. Vznemirljivo doživetje je primerno za vsakogar, ne glede na moč ali spol. Igra je popolnoma varna, saj poteka pod skrbnim vodstvom inštruktorja (axe-perta) v ograjnem prostoru. V uro in pol trajajočem vodenem programu boste uživali v zabavnih igricah in zaključnem turnirju.

Sekiromet je izvrstna priložnost za prijateljska druženja, praznovanja rojstnih dni, uvod v fantovščine in dekliščine in res odbite teambuildinge – če iščete nekaj svežega, drugačnega in zabavnega, kjer se bo lahko zabavala vsa ekipa, ne glede na to, ali nosi visoke pete ali kravato. Z mobilno enoto pa lahko inštruktorji Sekiromet™ pripeljejo tudi na vaš dogodek.  Prebudi drvarja v sebi in pridi na Sekiromet™!

Kaj pa zdaj? 

Tudi mi bomo pobegnili. Ker nas ob množici projektov z različnih področij igrifikacije  termin “escape room” nekoliko omejuje, nas boste našli tudi pod znamko “Enigmarium Experiences™” in sloganom:

Escape the usual and experience the exceptional!

Poslanstvo Enigmariuma je preko igrifikacije turističnih znamenitosti  in kulturne dediščine kreirati nepozabna doživetja in z njimi Slovenijo uvrstiti na zemljevid najboljših »ESCAPE DESTINACIJ« na svetu.

Zavedamo se, da lahko vodilno mesto ohranimo le z nenehnim inoviranjem in razvijanjem novih turističnih produktov.  Prednost Escape Room Enigmariuma® je prav v tem, da nenehno razvijamo povsem sveže in izvirne koncepte, ki jih lahko nadgrajujemo v holistično doživetje popolnega odklopa. Ne gre več le za pobeg iz sobe, gre za kratek pobega od resničnega sveta.     

Pridite se igrat! Pri nas ste vi v glavni vlogi.

PS: Že veste, kje boste praznovali rojstni dan?  Ali kje bo vaše prednovoletno druženje ali timbilding?

In če se slučajno sprašujete o darilih – podarite doživetje, ne reči. Za podjetja imamo prav posebno ponudbo, pišite nam – info@escape-room.si